02 761 26 26 contact@ddel.be
 

 

 

De geschiedenis van DDEL

Het idee om DDEL op te richten ontstond na de technologiecrisis van 2001. Na het leeglopen van de technologiebubbel werd opnieuw pijnlijk duidelijk dat de banken er niet waren in geslaagd om privébeleggers goed te begeleiden op lange termijn.

Door onze lange ervaring in de institutionele wereld wisten we dat bepaalde professionele beheerders wel goede en marktconforme rendementen konden voorleggen. Aan de tekentafel hebben we toen de “ideale beheerder” uitgewerkt voor onszelf en voor onze kinderen. Een groot deel van onze inspiratie vonden we bij de beste pensioenfondsen ter wereld waar indexbeleggen, diversificatie, discipline en lage kosten al lang waren ingeburgerd. Voor ons was er geen reden waarom privépersonen niet van gelijkaardige professionele expertise konden genieten.

Met ons project zijn we bij een aantal banken gaan aankloppen. Ze waren niet geïnteresseerd omdat het verdienmodel door onze lage kosten niet interessant genoeg was. We hebben dan de beslissing genomen om in 2004 zelf het statuut van vermogensbeheerder naar Belgische recht aan te vragen bij het FSMA.

Heel het team van DDEL is gepassioneerd door financiën en sinds de oprichting zijn we trouw gebleven aan een cultuur waarin wordt geïnnoveerd. We zijn constant op zoek naar strategieën die risico- of kostenverlagend werken of een extra te verwachten rendement genereren. Hiervoor staan we in direct contact met beheerders en academici wereldwijd. Daardoor zijn we bijvoorbeeld geëvolueerd van een pure indexbelegger naar een verbeterde vorm van passief beheer (Factor beleggen of Smart Beta).

Een groot deel van ons werkplezier vinden we in de contacten met onze klanten. Het zijn vooral deze ervaringen die ervoor gezorgd hebben dat we door de jaren heen betere beheerders zijn geworden. Onze groei komt van bestaande portfeuilles en doordat klanten ons aanbevelen bij vrienden en familie. “Mond aan mond” reclame is de enige reclame waarin we geloven.

Onze eigen portefeuilles (en van onze kinderen en kleinkinderen) hebben dezelfde inhoud als onze klanten en bovendien betalen we dezelfde kosten.

Dit blijft voor ons de ultieme kwaliteitstest.

Het is opvallend dat door de jaren heen een groot deel van onze klanten zelf uit de financiële sector komt (CEO’s & kaderleden van banken en vermogensbeheerders). Voor hun privé-vermogen doen ze beroep op DDEL.

Team